עיון מחודש בכ"ט בנובמבר – מערך שיעור לכיתה ח'

29/11/2011
הגדל

 

א. פתיחה – למה צריך מדינה?

 

משחק אסוציאציות: המורה יכתוב כל הלוח את השאלה 'למה צריך מדינה' ויאסוף מהתלמידים תשובות שונות לשאלה זו.

 

סביר להניח שהתשובות יהיו משני סוגים: תשובות שמתייחסות לתועלת שבקיומה של המדינה ('היא שומרת על היהודים' וכדומה) ותשובות שמתייחסות לזכות העקרונית לקיומה ('הארץ היא שלנו לפי התורה').

 

במהלך המשחק המורה ירשום את התשובות על הלוח באופן המבליט את שני הסוגים – או על ידי שימוש בצבעים שונים, או על ידי כתיבתם בצדדים שונים של הלוח.

 

ארגון התשובות: המורה יבקש מהתלמידים להסביר מה ההבדל בין שתי הקבוצות.

 

סיכום ביניים: למדינה יש גם תועלת טכנית, בדמות שמירה על הביטחון, דאגה לאזרחים וכו', וגם הצדקה עקרונית.

 

שאלה פתוחה: מה יותר חשוב? איזה הצדקה יותר 'חזקה' בעיניכם? איזו הצדקה מחזיקה מעמד לאורך יותר זמן?

 

 

ב. תכנית החלוקה

 

המורה ייתן קצת רקע בעל פה לתכנית החלוקה וההצבעה באו"ם שנערכה בכ"ט בנובמבר.

 

התלמידים יעיינו בטקסט של תכנית החלוקה, ויענו על מספר שאלות: 

"האספה הכללית שנתכנסה למושב מיוחד. סבורה שהמצב הנוכחי בא"י הוא כזה שעלול הוא לפגוע ברווחה הכללית וביחסי הידידות שבין האומות; וממליצה בזה בפני חברי או"מ, לקבל ולהוציא לפועל, בקשר לעתידה של ממשלת א"י, את תכנית החלוקה." 

  • למה התכנסה האספה הכללית של האו"ם?
  • לאיזה סוג שייכת ההחלטה הזו? האם לסוג המבוסס על הזכויות ההיסטוריות או לזה שנועד להביא לתועלת לאזרחים?
  • למה לדעתך, סברו הנציגים באו"ם שחלוקה היא הפתרון המתאים ביותר?

 

המורה ירכז את התשובות של התלמידים וידון בהם.

 

 

 

תוצאות הצבעה

המורה יציג בפני התלמידים את תוצאות ההצבעה ואת תגובות הערבים להחלטה זו

 

  

 

 

 

 

אילו מדינות התנגדו להצעה?

 

 

עיין באירוע הבא: 

"למחרת ההצבעה, ב-30 בנובמבר, הותקף אוטובוס 2094 של "אגד" ליד הכפר פג'ה, וחמישה יהודים מנוסעיו נרצחו. אירוע זה נחשב בישראל לתחילת מלחמת העצמאות."

 

 

האם לאור זאת תכנית החלוקה הצליחה? האם היא הייתה באמת הפתרון הנכון?

 

 

 

 

ג. המנדט על ארץ ישראל

 

המורה ייתן לתלמידים רקע קצר על המנדט הבריטי על ארץ ישראל, ועל הסיבות שהביאו לנתינתו.

 

התלמידים יעיינו בטקסט של המנדט ויענו לשאלות קצרות

 

"הואיל ומעצמות הברית העיקריות הסכימו ביניהן , שהממשל המנדטורי יהיה אחראי על הקמת בית לאומי לעם היהודי בפלשתינה; הואיל ונתנה בזאת הכרה לקשר ההיסטורי של העם היהודי עם פלשתינה , ובזכותו לכינון מחדש של ביתו הלאומי בארץ זו"

 

  • מדוע סברו מעצמות הברית שיש להקים מדינה ליהודים?
  • מה הפתרון שהחליטו עליו?
  • האם מעצמות הברית 'מעניקות' ליהודים מדינה, או שהם נותנות את מה שמגיע להם?
  • לאיזה סוג שייכת ההחלטה הזו? האם לסוג המבוסס על הזכויות ההיסטוריות או לזה שנועד להביא לתועלת לאזרחים?

 

 

 

סיכום

 

המורה יסכם את שני הטקסטים ואת העקרונות שהם מבטאים, וידגיש את חשיבותו של כתב המנדט להבנת זכותו של העם היהודי על ארץ ישראל, ואת העובדה שקיומה של המדינה לא מותנה ברצונן הטוב של האומות.

 

לסיכום אפשר להקריא מחוות דעתו של פרופ' ג'וליוס סטון, מומחה למשפט בינלאומי:

 

"כינונה של מדינת ישראל איננו שאוב , מבחינה משפטית , מתוכנית החלוקה , אלא נשען (כמרבית המדינות בעולם) על העמידה על זכותו לעצמאות של עמה ושל ממשלתה , על הצידוק המלא שיש לעצמאות זו להתגונן בכוח הנשק נגד כל מתקפה מצדן של מדינות אחרות ועל הכינון של ממשל תקין בשטח הנמצא בשליטתה היציבה... "

 

 

עבור לתוכן העמוד